top of page
Search

!!המדריך לביטחון עצמי בשני צעדים

Updated: May 26, 2022

במבט לאחור, כל מה שהפריע לליאת כל החיים היה חוסר ביטחון עצמי. חוסר ביטחון עצמי כילדה שמפחדת להיות דחויה, שמפחדת להביע את עצמה ואת הרגשות שלה.

ילדה שמסתתרת אפילו מעצמה, ומתקשה ליצור קשרים חברתיים יציבים.

חוסר ביטחון עצמי כנערה שחושבת שהיא לא מספיק יפה, לא מספיק מעניינת, לא מספיק מושכת. נערה שמחביאה את הרגשות שלה במקלט כל כך אטום שאפילו היא לא יודעת מה יש שם.

חוסר ביטחון עצמי כאישה בוגרת שמרגישה לא מספיק ראויה לאהבה, הנזקקת לאישור, המשוועת לחברות, להיות ביחד. אישה שחיה ועושה אבל בפנים מחביאה פחדים ותחושת כישלון צורבת.

להרגיש ביטחון עצמי, זה הצורך הבסיסי של כולנו!

להרגיש ביטחון עצמי – לבטוח בעצמך, להרגיש בטוחה, שתהיה לך היציבות הפנימית הזו שלא נשברת, שלא קורסת, שלא אובדת, קופאת, מתרוקנת, או נחרדת מול אנשים, מפגשים, אתגרים, מצבים מביכים, מצבים מפחידים ולא ידועים.

אני מניחה שאת כל כך רוצה (ובצדק) את התחושה הזו שיש לך מילוי, שיש לך אותך, שאת שווה שיראו אותך, שירצו אותך, שיאהבו אותך, שיקשיבו לך, שאת שלמה עם עצמך ובטוחה בעצמך.

אבל מה זה ביטחון? מה זה הדבר הזה שאת כל כך רוצה? שכולנו מחפשות?

זה לא הסבר, זו לא תאוריה. זה גם לא מרגיש כמו משהו שיכול לבוא מבחוץ.

שהרי גם אם אלפי אנשים יגידו לך משהו טוב לגבי עצמך, אפילו אם כולם יחשבו עליך משהו מסוים, את עדיין עלולה להרגיש חוסר ביטחון עצמי.

ההגדרה שלי לביטחון עצמי: זה משהו פנימי, משהו בהתייחסות שלי לעצמי. ביטחון עצמי הוא לא משהו מוחלט אלא יותר דומה לסולם, כל פעם את מטפסת בו עוד שלב.



הגיעה העת לטפס בסולם הביטחון העצמי!!!



הגיע הזמן לשנות ולקחת אחריות.





איך עושים את זה ב- 2 צעדים ?

1. סיכול ממוקד!!

צעד ראשון לשיפור ביטחון עצמי הוא הכרות עם המוקדים בהם הוא משפיע על חייך וזיהוי דפוסי מחשבה אשר משמרים אותו. ביטחון עצמי נמוך מתבטא אצל מרביתנו בחשיבה שלילית ובלתי רציונליות אשר מופיעה בדיוק, אבל בדיוק, במקומות בהם אנו זקוקים יותר מכל לתחושה יציבה של ביטחון עצמי. לכן, חשוב לזהות את דפוסי המחשבה המאפיינים אותנו במצבים של אתגר, מבחן או יצירת רושם ראשוני, ולבדוק עד כמה הם ריאליים. דוגמאות לדפוסי חשיבה:

  • האם את נוטה לחשיבה פסימית ולחוסר אמון עצמי? ״אני בחיים לא אצליח לקיים מערכת יחסים יציבה״

  • האם את מזהה בעצמך חשיבה דיכוטומית של שחור/לבן? ״ אם אני לא בוטחת בהתחלה, אין מצב שיהיה בינינו אמון בהמשך״

  • האם יש לך חשיבה קטסטרופלית או מוגזמת? ״ אם הדייט לא ילך אז אבוד לי, אני בחיים לא אתחתן״

  • האם יש לך נטייה לרדת על עצמך במפגש עם קשיים ומגבלות? ״ לכולם זה קל, רק לי כל כך קשה״.

חשיבה אוטומטית לא יכולה לתת לנו תשובה חדשה. היא יכולה רק לחזור על מה שכבר ניסינו. ואם אנחנו עושים היום מה שעשינו תמיד, נשיג מה שהשגנו תמיד. אנחנו יכולים לתת לחיינו כיוון חדש ואופי חדש רק אם אנחנו מגלים את הפוטנציאל של שינוי נקודת המבט הגלומה בנו. המחשבה החדשה היא גילוי בלתי צפוי של נקודת מבט אפשרית, שקודם נראתה בלתי אפשרית. כשאנחנו משתמשים במחשבה חדשה כדי להבין מצב, אנחנו מותחים את התפיסה שלנו מעבר למה שהיא גילתה לנו במבט ראשון. אנחנו מכריחים אותה לגדול, להתרחב, ולהראות לנו את כל הסיפור שהמצב רוצה לספר לנו. כשנשתמש במחשבות חדשות להבנת חיינו, לעולם לא נחשוב ש"עשינו הכל", ש"ניסינו הכל". נבין שבסך הכל עשינו שוב ושוב אותו הדבר.

איך תעשי זאת?

● זיהוי החשיבה האוטומטית- כדי לזהות הטיות חשיבה מסוג זה ו״לתפוס אותן על חם״ כאשר הן גורמות לנו להימנע מהצבת יעדים, ויתור מראש, מצב רוח ירוד או כניסה למעגלי חשיבה שליליים של האשמה עצמית.

● כתיבת יומן חשיבה- יומן בו אנו כותבים את המחשבות שלנו ומייצרות מחשבות חלופיות. תשומת לב למחשבות האוטומטיות שלך, היא הצעד הראשון ברכישת שליטה על הרגשות הבלתי נעימים שלך. הקשיבי ל "רדיו" שבתוכך. האזיני לדיאלוג הפנימי שלך ושמעי את הדברים שאת אומרת לעצמך. אחרי שזיהית את המחשבה, רשמי אותה בטבלה, ואז נסי למצוא לה מחשבה חלופית. מחשבה חיובית יותר, שאינה מגבילה אותך.

זיהוי דפוסי החשיבה וייצור מחשבות חלופיות הוא שלב מורכב אך בהחלט הוא יכול להוות ״שובר שוויון״ והמפתח לדרך החדשה שלך.



2. תני לעצמך אהבה-

בחני את עצמך בכנות, ברוך, באהבה. זכרי שגם חוסר הביטחון הוא חלק בלתי נפרד ממך והוא ראוי לאהבה וקבלה. חוסר הביטחון נוצר מהכאב והפחד שלך ונכון שתגלי כלפיו אהבה וחמלה ומתוך אהבה זו תצליחי לשנות אותו.

איך תעשי זאת?

● דברי על עצמך ואל עצמך בצורה חיובית וחומלת- כך תעלי את ערך עצמך ורמת הביטחון העצמי שלך תוקרן גם החוצה, יגרום לאנשים אחרים להתייחס אלייך באותה צורה.

● הרחיקי מחשבות שליליות- שליטה בשיח הפנימי שלנו היא דרך קשה אך יעילה מאוד למשמעת עצמית. נסי לשאול את עצמך "האם יש לי הוכחות או סיבה אמיתית להיות חסרת ביטחון במקרה הזה?" כאשר את מנתחת שלילי הקפידי שתהיה לך גם רשימה של תכונות והישגים חיוביים שלך. קיראי אותם בכל פעם שיש לך רעיון שלילי בראש.

● החמיאי לעצמך- על כל דבר שראוי למחמאה בעינייך והיית שמחה להחמיא עליו למישהי אחרת לדוגמא: על איך שאת נראית, מה שאת עושה, הדרך בה את פועלת ועוד….חשוב לא פחות תלמדי לקבל מחמאות- הדרך הטובה ביותר לחייך בכנות ולהגיד "תודה".

● השקיעי בבריאות שלך- לא צריך צעדים קיצוניים אך חשוב לתת תשומת לב לגוף שלנו. הפני קשב ובחירה מושכלת לאוכל שלך, לפעילות הגופנית ולשעות השינה. מתן מענה לצרכי הגוף משמע לכבד את עצמנו ולזה חלק חשוב בפיתוח אהבה עצמית.

● הקדישי לעצמך זמן מידי יום- עשי משהו שאת אוהבת, שלא קשור לשום מחוייבות או הכרח. משהו שימלא אותך ויאפשר לך לבלות זמן איכות עם עצמך ולשמור על האיזון בחייך. שלבי ביום שלך שמחה!

לסיכום

ביטחון עצמי אינו גורל ואינו דבר מוחלט, הוא בחירה והתקדמות מתמדת בסולם ולכן כל אחת יכולה!!

אנחנו יכולות לחיות בתגובה לנסיבות. זאת תנועה אוטומטית של חזרה על מה שאנחנו רגילים לעשות. זאת אופציה אחת, ויש עוד אופציה: אנחנו יכולות גם לחיות בהשראה. זאת תנועה מכוונת שבחרנו לעשות.

אוטומט או בחירה, אוטומט או כוונה, זה מה שמבדיל בין חיים בעלי ערך וביטחון עצמי לבין חיים סתמיים.

אזני בין המחשבות השליליות שלך למחשבות החיובית, דברי אל עצמך בחמלה, קבלה ואהבה ללא תנאי. זכרי שלא משנה מה, את תמיד שלמה. ביטחון עצמי משפיע על כל פינה בחיינו: על התפקוד שלנו בעבודה, על ההתמודדות שלנו במצבים חברתיים שונים, על רמת האומץ והתעוזה וההישגים שלנו. אבל ראשית, הביטחון העצמי משפיע על ההתנהלות שלנו במערכת יחסים עם בן זוגנו, עם ילדינו ועם כל אדם במעגל החיים שלנו. ביטחון העצמי הוא הכישור החשוב ביותר לחיים מלאי סיפוק.

זה הזמן לקחת אחריות על המחשבות, הרגשות והפעולות שאת עושה לטובת עליה בסולם הביטחון העצמי. זה הזמן לעשות עבודה עם עצמך ולהזכיר לעצמך עד כמה את מדהימה ואילו עוצמות את מביאה לעולם הנפלא הזה ולכל מערכת קשרים.

במדריך המורחב שלי לביטחון עצמי, אני מפרטת על עוד שני צעדים מתבקשים: שבירת מעגל ההימנעות האמונה בעצמך

באם את מעוניינת לקבל את המדריך המורחב לביטחון עצמי בחינם, אז כתבי לי.

ובאשר לליאת, היא קיבלה על עצמה לבצע עבודה אישית. ליאת נזכרת בעוצמות שבה ומעניקה לעצמה הרבה אהבה עצמית עולה ומתקדמת בסולם הביטחון העצמי, ואני מלווה אותה בתחושת סיפוק עצומה.

אני מאמינה שאת מסוגלת לטפס בסולם הביטחון העצמי שלך, בעצמך! אם ניסית ואת עדיין מרגישה שלא חל שיפור בביטחון העצמי שלך, את מוזמנת לפנות אליי. אימון יכול לסייע לכך להסתכל מחדש על התחושות הפנימיות שלך ועל הרגשות שלך כלפי עצמך.


23 views0 comments
bottom of page